Har de sämre pigment

Nätet är för mig lika självklart som att läsa posten som hamnar på hallgolvet. Att inte starta datorn eller inte läsa mejlen en dag känns konstig, men ibland ganska skönt. Den tid på året som jag spenderar minst framför datorn är sommaren och mest är under hösten, vintern och våren är ungefär lika lång tid.


När jag vill slappna av surfar jag så gott som alltid till hundrelaterade sidor, både kennlar och privata. Av naturliga skäl blir det ofta sidor som har schäferanknytning. Jag tycker det är roligt att läsa om hundarna, inte bara träning utan även små hyss som de hittar på eller vilken typ av mentalitet en individ har. Bilder och snygg layout på sidan är alltid kul. Det finns många mycket duktiga fotografer där ute som verkligen lyckas med sina hundbilder. Där har jag en favorit och det är sidan om schäfertikarna
Yrla och Spexa. Den sidan har jag besökt i flera år och återkommer dit med jämna mellanrum.


Nu har jag åter igen surfat runt på hemsidor om schäfer och tycker mig se ett mönster. Hanarna har ofta bättre piggment än tikarna även om de kommer från en och samma kull. Tittar man enbart på sadeln som ska vara svart, så ser man ofta tikar med ryggar som är både brun- och gråspräckliga. Ok, nu kommer någon att tänka att jag enbart tittar på utseendet på en hund. Visst, just nu när jag jämför piggment så gör jag det. Enrico tillhör däremot inte dem som har den kolsvarta sadeln trots att han är hane. :-)


Det är kanske bara jag som fått för mig att det är så, men titta runt själv bland kennlar med många bilder på olika hundar. Hur fungerar pigmentnedärvningen i genetiken egentligen? Vore intressant att veta?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback