Titta på ridhus

På förmiddagen åkte Gerd och jag och tittade på ridhuset vi ska få hyra under vinterhalvåret. När vi närmade oss avfarten såg jag att det var samma gård, där min barndomskompis hade sin häst inackorderad i slutet av 1980-talet.


Efter ett kort samtal med gårdsherren gick vi ner och tittade i ridhuset. Ridhuset är en plåtbyggnad, så det är inte uppvärmt, men det är belyst och vi slipper blåsten medan vi tränar. Underlaget är jättebra. Spån, alldeles lagom tjocklek, så det är lätt att gå. Det här stället kommer att vara perfekt. Vi får helt enkelt ta med oss filtar, så att vi kan sitta på träpallarna som stod uppställda, medan vi fikar. Det kan bli riktigt mysigt. :-)


Tidigt imorse fick kennel Bärsärk, men uppfödning av rasen hovawart, sin första kull. Det blev en stor kull med 10 st valpar. 5 st hanar (4 st svarta med tanteckning och 1 st blond) och 5 st tikar (3 st svarta med tanteckning och 2 st blonda). Båda föräldrarna Cider (KORAD Ciara von Andwari) och Styx (TJH SUCH SV-06 Blue vom Schirninghof) är svarta med tanteckning.


På kennelns hemsida kommer man att kunna följa valparnas utveckling. Såg att fösta bilden från valplådan med Cider och bäbisarna låg ute på nätet.


Hovawart är, precis som schäfern, en brukshund som behöver få arbeta för att må bra. Den är ganska livlig i sitt temperament och kan ibland lite smått elakt kallas hoppawart. ;-) De hovawartägare jag pratat med är sålda; en gång hovawart alltid hovawart. :-) Så känner även många schäferhundsägare. :-) *räcker upp handen*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback