Fattig hönsmamma

Ringde och fick en tid hos Djurkliniken i Västerås på eftermiddagen idag, för att kontrollera varför Enrico inte kunde tömma blåsan normalt. Kom dit lite tidigare och satte oss i väntrummet och väntade på vår tur. Stundtals gick det riktigt bra, men två stora hundar skulle skällas ut ordentligt helt oprovocerat. Efter det hade Enrico svårt att slappna av. Det handlar inte om att han är ouppfostrad, det handlar om osäkerhet. Enricos motto är; attack är bästa försvar. Skulle jag skälla på honom och trycka ner honom så skulle han bli värre. Tro mig, jag har provat med att lugnt ta tag i honom för att få honom att sluta, men hans osäkerhet förstärks bara av det och han reagerar starkare i andra situationer efter det…


När vi äntligen kom in till veterinären så kunde hon bara konstatera att hans urinvärden var perfekta, men hon rekommenderade oss att ta röntgenbilder ifall att det var något som satt i vägen. Sagt och gjort. Röntgenplåtarna visade bara att han hade mycket gaser i både magsäcken och tarmarna… Då var man 1 600 kr fattigare för ingenting. :-( Enrico har lättare att tömma blåsan, men helt bra är det inte än…


Enricos stressande är energikrävande. Han går i perioder och just nu kan hans stress lösas ut av att vi ser en människa som ser lite annorlunda ut. Det känns inte som ett normalt beteende av en snart 3-årig kille. I morse kom en människa gående emot oss på ca 50 meters avstånd, Enrico började resa ragg, dra framåt och spänna hela kroppen. Det fanns ingenting som var hotfullt i situationen. Hans beteende tar glädjen ur promenaderna, och jag drar mig nästan för att gå en långpromenad där jag vet att vi träffar på både människor och hundar… Jag hoppas att vi snart kommer in i en lite lugnare period igen. Jag älskar den här hunden, det är ingen tvekan om det, däremot tycker jag mycket illa om hans beteende. Det skulle aldrig komma på frågan att omplacera honom, så jobbig är han inte. :-) Jag har levt i över 10 år med en hund som var mycket jobbigare, så det här fixar sig… Känner mig bara så trött på hans stressande just nu, så det påverkar givetvis situationen negativt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback