Det var något nytt

Jag skulle åka och panta en massa drickaflaskor idag, och som vanligt när jag tar på mig ytterkläderna så är Enrico sugen på att följa med. Vanligtvis så räcker det med att jag säger; du ska stanna hemma, så stannar han längre in i hallen och försöker inte komma med, men idag ställde han sig och skällde i protest! Trots att jag stängt dörren så fortsätter han skälla, mattes stolliga vovve. Han är en mattegris, så är det bara. :-) Oerhört älskad sådan också!


Senare på eftermiddagen gick vi en promenad vid klubben. Det är skönt att det fortfarande är lite ljust vid 17-tiden, för mörkret har gjort mig rätt trött under vintern.


Både igår kväll och ikväll har jag tränat Enrico på att inte pipa när jag säger ”fot”. Det har gått jättebra. Vi har tränat korta stunder inomhus, med bra belöning när han varit tyst, men så fort att han så mycket som pipit i utandningen, så har vi avslutat träningen. Nästa gång vi tränat så har han varit helt tyst. Jag hoppas att han fattar galoppen snart, att det inte lönar sig att pipa. Nu kommer jag att avbryta all träning så fort det så mycket som visslar till av iver… ljudet ska bort, punkt. Jag har definitivt slarvat och belönat bra utföranden med lite pip och pipet har bara blivit värre, därför måste jag vara extra noga nu med att det inte blir en fortsättning hur mycket han än vill om han börjat pipa… Man får vad man belönar (och hunden tycker lönar sig), så enkelt är det! :-)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback