Rosa Bandet

Under oktober månad har Cancerfonden en kampanj till förmån för bröstcancerforskning. I Sverige dör drygt 1 500 kvinnor av bröstcancer varje år. Även män kan drabbas, men det talas inte lika ofta om det. Idag köpte jag ett rosa band på apoteket och jag hoppas att fler gör det, för forskningen behöver pengar.Rosa bandet


1982 drabbades min mamma av bröstcancer. Hon var bara 34 år gammal.


En morgon undrade vi om mamma hade blött näsblod under natten – det gjorde hon ganska ofta på den tiden – eftersom hon hade blodfläckar på nattlinnet. Hon kände efter och kunde inte minnas att hon gjort det. På något sätt bestämdes i alla fall att hon skulle kontakta läkaren för en undersökning. Det visade sig att cancertumören tryckte på mjölkkanalen och att det därför kommit blod. Det ena bröstet opererades bort och hon valde att leva med en bröstprotes istället för att göra en bröstrekonstruktion. Hon behövde inte genomgå vare sig strål- eller cellgiftsbehandling.


Den typ av bröstcancer som drabbade mamma var förmodligen inte genetisk. Mig veterligen har ingen annan i släkten drabbats av bröstcancer, men visst finns tanken där om jag känner mig trött i längre perioder eller har ont i bröstet. Jag tänkte ofta på den här händelsen året då jag själv fyllde 34…
---
Ikväll är det styrelsemöte på Västerås Brukshundklubb och efter det är det plugga som gäller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback