Promenad vid klubben

Grått och trist, men har man hund så finns inget dåligt väder. Visst är det trist att höra sådant. :-)


Glömde berätta om att vi fick beröm i söndags av en kursdeltagare som tyckte att vi var mycket engagerade i kursen och att det smittade av sig. Sträcker lite extra på mig. :-) Exakt så vill jag att det ska vara även när jag själv går kurs med hund! Det ska vara roligt under kursen, men man ska även känna sig motiverad att träna när man går hem!


Tidningen Canis kom idag, så nu vet jag vad jag ska göra innan det är läggdags. :-) Canis är verkligen en guldgruva för den som tränar hund. Ibland kan jag tycka att det är för mycket Agility, men det är bara för att vi inte själva håller på med det. Synd att det inte finns fler tidningar som vänder sig till tränande och tävlande i hundsport. Nä, nä, försök inte påstå att tidningarna Hundsport, Brukshunden eller Svensk Schäfertidning behandlar träning och tävling med hund mer än en massa resultat från några få tävlingar och många utställningar (som i och för sig också är tävling). Visst har jag sett ett fåtal artiklar om träning, men allt för lite med tanke på vad det är för föreningar som ger ut tidningarna. Egentligen ska man inte vara så förvånad över att brukshundarna idag används till annat än bruksgrenarna, föreningarna verkar fokusera på andra saker i medlemstidningarna…

---

Tillägg (kommentera egentligen inte anonyma kommentarer): Brukshunden innehåller inte något om utställningar. Tidningen fokuserar mer på vad som händer i organisationen, reportage från läger, resultat från SM i Bruks och IPO, Lydnad och Agility med korta intervjuer med de tävlande m.m. Det är mycket sällan som tidningen fokuserar på träning av hund (hur man lyckas med olika moment med olika typer av hundar, hur man belönar sin hund bäst för att få en arbetsvillig hund osv). Vill man ha tävlande medlemmar så kanske man skulle lägga fokus på det som händer innan tävling och inte bara på det efter tävling.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Brukshunden har aldrig handlat om utställningar! Inte på de dryga 30 åren som jag varit medlem i alla fall.

2006-10-25 @ 07:46:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback