Nosarbete med kursdeltagarna

Grått och trist väder var det idag när vi träffade halva kursgruppen för nosarbete. Carina och jag åkte till platsen ca 1 timme innan kursdeltagarna skulle komma för att förbereda korta spår med tuggbenskuber (med godis i) som spårslut.


Vi började med en varsin godissökruta till varje hund som var ca 4x5 meter. Efter godissöket fick deltagarna prova på första övningen för uppletande av föremål. Innan spåren gick vi tillbaka till bilarna och fikade. Vad gott det är att äta smörgås och dricka kaffe ute! :-)


Trots att vädret kunde ha varit bättre så tycker jag att dagen var lyckad och både kursdeltagarna och hundarna verkade nöjda.


När kursdeltagarna åkt hem tog Carina och jag ut Wolf som fick göra några föremålsuppletandet. Enrico var hemma med Mathias.


I natt har Enrico betett sig konstigt. Vid kl 01.30 hände något läskigt enligt honom. Jag märkte inte vad det var eftersom jag hade hörlurar på mig när jag låg och tittade på film. Enrico trängde sig upp i min säng i huvudändan så att hela hunden slutligen satt i sängen. Frågade Mathias om han hört något och han berättade att en av våra grannar stuckit ut huvudet genom fönstret och bråkade med någon i mobilen (snacka om att vi har dålig teckning i lägenheten!) och det var läskigt. :-/


Enrico kunde inte slappna av utan fortsatte till och från att försöka komma upp i sängen i 2 timmar medan jag tittade klart på filmen. Han vankade fram och tillbaka och försökte igen. Till slut tröttnade jag och gick ut och lade mig i soffan i vardagsrummet där han får ligga. Enrico somnade nästan direkt efter att han fick komma nära matte och dela på den stora kudden som ligger i vinkeln i hörnsoffan.


Fanns det risk för att jag förstärkte hans osäkerhet? Visst kan det vara så, men jag ömkade honom inte utan tog ner honom från sängen och sa åt honom att gå och lägga sig, men eftersom han inte ville ligga på golvet bredvid mig utan ville vara nära och känna sig trygg så tyckte jag att jag inte kunde avvisa honom. Han ska känna att jag är hans trygghet. Jag vill inte vara en matte som tvingar honom att ligga t.ex. i ett annat rum ensam när han är orolig. Han ska komma till mig om han vill ha trygghet. Punkt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback