Träffade vår nya granne

I slutet av januari kommer vi att få en ny granne i vår trapp. En barndomskompis, Annica, flyttar in med sin 1-åriga rottweilerhane, Theo. Annica och Theo hade tagit en långpromenad och ringde på idag. Vi pratade en stund innan jag gick ut och träffade hennes vovve. Vi bestämde oss för att hundarna fick träffas i källaren. Tänkte att det var bättre än att träffas i koppel, men sämre än att träffas lösa utomhus.


Theo var jättesnäll, van med andra hundar och gjorde en massa lekinviter. Det som förvånade mig var att Enrico ville lägga huvudet eller tassen på hans manke för att markera att han bestämmer. Ett par gånger skulle han upp och rida på honom, men där gick jag emellan. Jag vill inte att Enrico ska trycka ner en unghund. Emellanåt var det ett himla pusskalas mellan vovvarna och sen kom det lite högljutt gruff, men inget allvarligt.


Vi bestämde oss för att träffas utomhus nästa gång så att vi kan gå och röra på oss medan hundarna får bekanta sig mer. Det har fungerat bra när vi gjort så med Wolf och Enrico. Jag tycker att Enrico beter sig annorlunda när han känner att han har övertaget. Han är lugnare och mer sansad när han är med Wolf, som är en självsäker hund, medan han är lite mer hårdhänt när han har övertaget. Ändå såg jag på honom (reste ragg) att han var lite osäker med Theo.


När Enrico fick gå in i lägenheten igen, la sig Theo utanför vår ytterdörr även om han inte såg att det var där Enrico gått in, medan Enrico stod på insidan av dörren och ville ut, när Annica och Theo gått… Jag tror att det kan fungera om de får träffas utomhus. Det vore bra om de i alla fall kunde tolerera varandra eftersom vi ska bo i samma trappuppgång.


Jag vet att den del av er som läser, aldrig skulle släppa ihop er hane med en annan hane som är på väg in i könsmognaden. Jag vet, det kostar för mycket och det är onödigt om det blir skador. :-) Jag släpper inte ihop Enrico med alla hundar. Däremot så har han inte visat elaka tendenser och jag tycker att det är bra om han får lära sig att vara i närheten av andra hanar utan att det ska behöva bli slagsmål. Jag vill inte att han träffar hundar som mobbar honom. Han är osäker i sig och det vill jag inte förstärka. Han behöver inte leka med t.ex. Theo om det inte skulle funka, men det kan vara trevligt att få promenadsällskap av Annica och Theo någon gång när man ändå bor så nära.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback